SHAFFY85! VOOR SHELTERBOX

shelterb2

Ramses Shaffy zou op 29 augustus 85 geworden zijn. Onlangs werd een prachtig kunstwerk in de metro onthuld, maar een echt eerbetoon moet er natuurlijk zijn met zijn eigen muziek. Een groep jonge talenten brengt daarom Shaffy’s klassiekers naar het theater. Voor een éénmalig benefietconcert buiten Amsterdam strijkt het gezelschap op 28 februari 2019 neer in de Grote Kerk in Emmen.

Het Shaffy85 theatergezelschap bestaat uit zangeres Anne de Blok, zanger Stephan Peters, pianist Jochem le Cointre, bassist Floris Jan van den Berg en drummers Wouter Kühne en Tim Hennekes. Zij vertolken in een kleine, intieme voorstelling de liedjes van Ramses. Dit jonge gezelschap brengt zo kunst en het verhaal van Ramses tot leven. Het wordt een eerbetoon aan deze oude meester van de Nederlandse kleinkunst, met humor, drama, muziek, dans en vooral heel veel Shaffy!

De muziek van Shaffy is bewerkt door Jochem le Cointre: "Tijdens mijn studie aanThe New School in New York raakte ik opnieuw geïnspireerd door Shaffy. De muziek is zo raak en tijdloos! Ik moest er wat mee doen!" Jochem ging aan de slag en toverde “Laat Me” om tot 12 pianovariaties. Een spannende compositie met invloeden van klassiek, jazz, chansons en Shaffy’s eigen werk. In maart 2018 was de succesvolle première van deze variaties in het Ramses Shaffy Huis in Amsterdam.

De opbrengst gaat naar ShelterBox.

De ShelterBox is een uniek en uitermate praktisch concept. Het is helder, eenvoudig en effectief: Neem een transportabele, stevige maar lichte kunststof box, die iemand ook leeg kan gebruiken; vul die met een tent en andere artikelen, die nodig zijn om te overleven en zet die klaar om uit te delen als het echt nodig is. Het concept is in de afgelopen 10 jaar doorontwikkeld en heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Een standaard gepakte ShelterBox weegt 50 kg.